appIcon1024-1640075589.png

Colorscope

Mirror pieces and blend colors in a brand new minimal and visually stunning puzzler.

Vier jaar na het succes van Colorcube pakt Next Apps opnieuw uit met een puzzelspel waarin speelplezier en esthetiek hand in hand gaan. Colorscope is de vierde grote eigen mobiele game van Next Apps.

mockup-of-a-girl-in-ripped-jeans-holding-her-iphone-xs-max-25822.png

We maakten onze vierde indie game

Spelers kunnen packs kopen met in totaal 900 puzzels

Onze doorgedreven focus op accessibility zorgt ervoor dat niemand uit de boot valt

 

Redelijk kort na de release ontstond het idee om een opvolger voor het spel te maken. Net als in de voorloper is het in Colorscope de bedoeling dat mensen puzzels oplossen door bepaalde kleuren te combineren. Wanneer je in Colorscope kleuren mengt is het resultaat anders dan je in de echte wereld zou verwachten. In het spel zitten spiegels die je puzzelstuk spiegelen, waardoor je goed moet nadenken over waar je het stuk legt.

Zoals in alles wat we doen speelt design een belangrijke rol. Bij Colorscope is het design minimalistisch, maar zit de finesse in de overgangen en animaties.

Christophe Todts, Co-Founder Next Apps

Wie Colorscope voor het eerst speelt, zal meteen gecharmeerd zijn door het minimalistische en rustige design. Het oplossen van een puzzel geeft steeds een bevredigend gevoel, dat versterkt wordt door een animatie van een caleidoscoop die je puzzel tot leven brengt. Ook de muziek, gemaakt door Sean Dhondt, schept een sfeer die volledig past bij de beeldtaal van de puzzels.

mockup-of-two-iphones-11-in-portrait-position-floating-against-a-customizable-backdrop-236-el-1640075711.png

Daar waar Colorcube een te betalen spel was, is dat bij Colorscope lichtjes anders. Je kan de app gratis downloaden en ook voor de eerste spelletjes betaal je niets. Vervolgens koop je verschillende packs, met in totaal zo’n 900 puzzels. Het is een business model waar de fans van Colorcube zelf vragende partij voor waren. Iedere pack is anders qua moeilijkheid en heeft verschillende kleurenschema’s en vormen. De ervaring leert dat 5 procent van al wie de app installeert ook een pack koopt. Wie die puzzels vervolgens oplost kan het app icoon wijzigen naar de kleuren van dat pack.

Net als de vorige games is Colorscope in eerste instantie een experiment voor Next Apps. In een speciaal daarvoor ontwikkelde sandbox tool kon het team puzzelvormen creëren, kleuren bepalen, spiegels plaatsen en uiteraard puzzels maken. Het zorgde ervoor dat het handmatige werk deels beperkt kon worden, zodat de designers en developers konden focussen op zaken die echt het verschil maken.

Accessibility is zo’n voorbeeld. Zo zijn er meerdere kleurenschema’s, waarvan altijd ene voldoende contrast heeft zodat mensen met kleurenblindheid nooit uit de boot vallen. Ook de dark mode en het dynamic type font zorgen ervoor dat iedereen het spel kan spelen.

Een ander voorbeeld van zo’n experiment is de appclip. Die functie, die Apple in iOS 14 introduceerde, laat mensen toe om een eenvoudige versie van de app te openen zonder de volledige applicatie te moeten downloaden. Vanop de website kunnen ze zo al enkele spellen testen zonder dat ze er iets voor hoeven te doen, wat de drempel voor de installatie een pak lager legt. 

iphone-x-mockup-against-a-solid-color-background-a17170.png mockup-of-a-young-man-holding-an-iphone-11-pro-2130-el1-1640076847.png

Van bij de lancering was Apple zeer enthousiast over Colorscope. In meer dan 30 landen stond het spel in de ‘New games we love’-categorie. Op enkele dagen tijd installeerden meer dan 10.000 mensen het spel, dat zo op termijn hopelijk zal uitgroeien tot een volgende indie hit voor Next Apps.