Arenal

Omnichannel-boekingsplatform voor padel

We goten een complex boekingssysteem in een eenvoudige flow.

De Arenal-app is een omnichannel-verhaal voor iOS, Android en web, met een uitgebreid CMS-systeem.

De app geeft realtime info over beschikbaarheden en de optie om bedragen meteen te splitsen onder spelers.

 

Arenal is een groep van sportclubs voor onder andere padel en tennis. Om alle leden vlot terreinen te laten reserveren, zocht het bedrijf een boekingsplatform om zelf te beheren — met volledige controle over de data, content en processen. Next Apps werkte een gebruiksvriendelijke flow uit en ontwikkelde een intuïtieve app met een persoonlijke customer experience.

Wat we gedaan hebben 

De Arenal-app was een breed project met strategische oefeningen, UI, UX en development. De focus lag op een goede mobiele ervaring voor iOS en Android, maar er is ook een webapp en een uitgebreid CMS-systeem. Daarin kunnen de verschillende sportclubs van Arenal vlot aan de slag om hun boekingen te beheren.  

Het proces 

We staken veel werk in de strategie en flow van de Arenal-app. De grootste uitdaging was om alle stappen, user stories en betaalmogelijkheden in kaart te brengen en te vereenvoudigen. Daarvoor gingen we in dialoog met de klant en verplaatsten we ons in verschillende mogelijke situaties van de eindgebruiker.  

Een intuïtieve flow 

Het hele systeem achter het boekingsplatform is een huzarenstukje van onze developers. Leden van Arenal krijgen realtime info over beschikbare tijdslots en terreinen, bij zeven verschillende sportclubs.   

Om foutloos terreinen te boeken, tekenden we een uitgebreide flow uit met wireframes van alle scenario’s die zich kunnen voordoen. Wat als bijvoorbeeld twee klanten tegelijk hetzelfde terrein willen boeken? Dankzij conflictmanagement herkent de app dit scenario en krijgt een van de twee klanten een foutmelding.  

Door alle user stories in detail te bekijken, creëerden we een user experience die van start tot finish makkelijk te navigeren is. De app doet eigenlijk alles voor de gebruiker, die het startscherm ook nog eens kan personaliseren op basis van interesses. 

Split the bill 

Bij Next Apps hebben we ervaring met betaalsystemen, maar voor Arenal kwam er toch een nieuwigheid bij: gebruikers krijgen een ‘split the bill’-optie om meteen de kosten te delen met medespelers. Een leuke uitdaging voor onze developers, die zich er meteen in vastbeten met een probleemloze betalingsflow als gevolg.  

Daarnaast kunnen leden credits kopen bij Arenal, die ze bij elke sportclub van de groep kunnen spenderen.  

 Een uitgebreid CMS-systeem 

De leden kunnen aan de slag via het webplatform, Android of iOS, maar voor de clubs zelf is er nog een achterliggend CMS-systeem. Daarin komt heel veel info samen over gebruikers, boekingen en betalingen. Ondanks de uitgebreide scope, hielden we ook hier de flow zo eenvoudig mogelijk.  

Omdat clubs alles zelf beheren, staan ze dicht bij hun leden en kunnen ze snel ingrijpen bij problemen. De persoonlijke service is een extra voordeel van een eigen boekingsplatform. 

Fun, fun, fun 

We maakten het boekingsplatform van Arenal natuurlijk volledig op maat van de sportgroep. We speelden met de huisstijl en brachten een hoge funfactor in het design.  

Het resultaat 

We lanceren de Arenal-app stapsgewijs, om in een vroege fase feedback te krijgen van de allereerste gebruikers. Zo kunnen we de app kritisch bekijken en komen eventuele pijnpunten snel naar boven. Eens het boekingsplatform up-and-running is, is het technologisch schaalbaar: de app is voorzien op de ambitieuze plannen van Arenal om meer clubs te openen.  

 Wil jij ook digitaal sterk staan met je bedrijf? Neem contact met ons op