vdk bank

Een moderne bank-app die kan concurreren met grote spelers.

UI- en UX-design vanaf nul: huisstijl vertaald naar gebruiksvriendelijke native app.

Design-first aanpak: ongeremd door functionaliteiten of mogelijke obstakels in development.

Design-uitdaging: minimalistisch ontwerp, maar met een pak functionaliteiten.

 

Vdk bank is een toegankelijke en ethische financiële instelling, met een service waar klanten altijd op kunnen vertrouwen. Dat weerspiegelt zich nu ook in de app van vdk bank. Samen met Next Apps zette de bank grote stappen binnen de mobile-first wereld. We gingen voor een volledig redesign van de app, waarbij we ons niet lieten afremmen door eventuele hindernissen in development. Het resultaat: een moderne app die kan concurreren met die van de grote spelers in de bankwereld.  

Voor online bankieren grijpen klanten van vdk bank vaak terug naar desktop. Zeker de jongere generatie vond z’n weg niet naar de applicatie, die niet zo gebruiksvriendelijk bleek en eerder ouderwets aanvoelde. De taak van Next Apps: een hedendaagse app ontwerpen die net zo toegankelijk is als de bank zelf.

Wat we gedaan hebben

Wij van Next Apps werkten het UX- en UI-design helemaal opnieuw uit. Het was de grootse design-opdracht tot nu toe voor ons team. De technische uitwerking van de app bleef in handen van vdk bank.    

Het proces

Mobile-first, dat was dé uitdaging van vdk bank om klanten een betere service te bieden. Bij Next Apps analyseerden we de bestaande app. Daarin bleek het moeilijk navigeren en de look-and-feel was verouderd. We gingen aan de slag met de bestaande huisstijl, maar kregen voor de rest veel vrijheid in het UI- en UX-design.  

Eerst brachten we de prioriteiten en nodige functionaliteiten in kaart. Voor een bank die online bankieren, sparen, beleggen, advies enzovoort aanbiedt, is het logisch dat de app een pak functies moet hebben. Toch slaagden we in onze missie om een minimalistisch design te creëren en een app die het leven van de eindgebruiker vereenvoudigt. We gingen in gesprek met gebruikers en werknemers van vdk bank en kregen zo een app die focust op toegankelijkheid.  

Toegegeven, het wrong en trok soms om het oude design los te laten, omdat de klant er toch aan gehecht was geraakt. Maar we zijn trots op het eindresultaat, dat voldoende vernieuwt en meer dan genoeg troeven heeft tegenover de grote spelers.

Personaliseerbare homepage

Om gebruikers de weg te tonen in de vele functionaliteiten en opties, introduceerden we een personaliseerbare homepage. Willen klanten hun zichtrekening meteen bij de hand hebben of liever info zien over beleggingen? Dat hebben ze volledig zelf in de hand.  

Bovenaan de startpagina komen aankondigingen van vdk bank, om de communicatie met klanten te verbeteren. Berichten over rente, software-updates, phishing, … zien gebruikers nu meteen wanneer ze de app openen. Zo lopen ze geen belangrijke info mis. 

Nadruk op duurzaamheid

Vdk bank is bijzonder empathisch en zet zich in voor ethische projecten. Dat zie je meteen terug in de illustraties, waarbij de nadruk ligt op duurzaamheid, inclusiviteit en transparantie

Duidelijke flow

Een rekening openen of een lening afsluiten via een bank-app is vaak een heel gedoe. Daarom werkten we een flow uit die intuïtief en eenvoudig is. De app van vdk bank leidt gebruikers vlotjes door de stappen. 

“Er was plaats voor ongezouten, constructieve feedback van beide kanten, die altijd leidde tot een resultaat waarover we tevreden waren. De app is sinds november 2022 live en wordt positief onthaald door onze klanten. Ook in de toekomst zullen we de expertise van Next Apps zeker nog inschakelen.”

Stijn Noppen, customer experience officer van vdk bank