AutoDialog

Planningsproces van garages volledig gedigitaliseerd

Onze focus op eenvoud in design en flow garandeert gebruiksgemak.

Het webplatform en de mobiele applicatie zijn gelinkt, maar hebben elk hun eigen functionaliteiten.

Door de slimme backoffice wordt alle informatie gecentraliseerd.

 

Een auto binnenbrengen en weer ophalen bij de garage, is voor klanten een simpele taak. Maar alles ertussen is voor garagisten een logistiek puzzelwerk. Alex Gaspar wou een digitale tool laten bouwen die het werk van mecaniciens en planners een pak eenvoudiger zou maken.

Wat we gedaan hebben

We ontwikkelden een mobiele app specifiek voor tablets, waarmee mecaniciens op de werkvloer hun taken bijhouden. Daaraan linkten we een webapplicatie waarmee administratieve medewerkers de planning opmaken.  

Het proces

Om de doelstellingen te kennen en het concept vorm te geven, zochten we een antwoord op enkele basisvragen. 

  • Wie gaat met de applicatie aan de slag? Mecaniciens  

  • Waar gebruiken ze de software? Op de werkvloer in de garage 

  • Welke info hebben ze nodig? Data over de klant en de auto, bijkomende opmerkingen en visuele info over de schade of mankementen 

Daarna bepaalden we de aanpak. Initieel ging het enkel om een mobiele applicatie voor tablets, bedoeld voor mecaniciens. Maar gaandeweg werd duidelijk dat ook administratieve medewerkers een platform nodig hebben om alle taken te coördineren. Dus ontwikkelden we voor hen ook een webapplicatie.  

Onthaalmedewerkers kunnen nu bepaalde taken bij specifieke monteurs inplannen, en bijvoorbeeld meteen het chassisnummer en de kilometerstand invoeren. Via de backoffice wordt alle info gecentraliseerd.

De mecaniciens geven aan wanneer het werk klaar is en voegen eventueel foto’s toe met de camerafunctie. Zo krijgt team administratie alle nodige info om aan de klant te bezorgen. Kortom, er is een vlotte wisselwerking tussen de mobiele app en het webplatform.  

Design first 

De uitwerking van dit project begon zoals we het gewoon zijn: we vertalen het concept en de vereiste features naar een aantal mockups en de bijhorende flows. We maakten het design zo eenvoudig mogelijk, omdat mobiele applicaties nu eenmaal weinig schermruimte hebben en omdat mecaniciens snel en intuïtief hun acties moeten kunnen invoeren. Door de user interface eerst aan hen voor te leggen, konden we testen of alles duidelijk genoeg was.  

Het resultaat

AutoDialog heeft duizenden gebruikers in België en daarbuiten. We nemen hun feedback ter harte om de app nog beter te maken. Intussen kunnen meer en meer klanten van garages dankzij AutoDialog zelf een afspraak maken op de website van de dealer, en werd de planningsmodule uitgebreid.  
Design first

Dat Next Apps zowel de mobiele applicatie als de webapp ontwikkelde, maakt het design van AutoDialog consistent en gebruiksvriendelijk. Next Apps begrijpt goed wat we nodig hebben en hun oplossingen overtreffen onze verwachtingen heel vaak. Meestal moeten er hoogstens wat komma’s en punten worden aangepast.

Alex Gaspar - oprichter AutoDialog