app_icon_autodialog.png

AutoDialog

België pioniert in de digitalisering van garages

image_autodialog_mechanic_ipad.jpg

We ontwikkelden een platform dat onder andere het planningswerk in garages digitaliseert

Onze focus op eenvoud in design zorgt voor een hoog gebruiksgemak

Naast de mobiele applicatie ontwikkelden we ook een webapplicatie met eigen functionaliteiten

 

Al jarenlang werken we samen mee met AutoDialog aan een revolutionair platform voor garagehouders. Het inplannen van herstelwerken verloopt voortaan een pak vlotter!

Alex Gaspar - oprichter AutoDialog

Een auto binnenbrengen bij de garage lijkt een vrij eenvoudige taak, maar achter de schermen gebeurt er heel wat om ervoor te zorgen dat jouw wagen nadien op tijd en door de beste expert gerepareerd wordt. Heel wat garages vertrouwen daarvoor op AutoDialog, een platform dat de voorbije jaren door Next Apps ontwikkeld werd.

Alex Gaspar was jarenlang General Manager van GMAN in Antwerpen, de koepel boven verschillende Opel-dealers en -garages. In 2015 besloot hij een eigen digitale tool te bouwen die het werk van hem en zijn collega’s een pak eenvoudiger zou maken. Als geen ander kende Alex de pijnpunten in de garagewereld en wist hij dat er nood was aan een technologische oplossing om onder andere de planning te verbeteren. Met succes: tegenwoordig is hij fulltime met AutoDialog bezig.

image_autodialog_devices_composition.jpg

Veel garages werken nog met doordrukpapieren om de gegevens van binnengebrachte wagens op bij te houden. Het is het ambitieuze plan van Alex om dat proces te digitaliseren. Zo kan een deel van de informatie door de klant zelf ingevoerd worden, heeft de garage een beter zicht op de planning en kan de mecanicien focussen op waar hij of zij goed in is: het herstel en onderhoud.

Ik kende de mensen van Next Apps al omdat ik voor een eerder project met hen samenwerkte. Als geen ander weten ze hoe ze complexe zaken zo eenvoudig mogelijk kunnen weergeven en stellen ze het gebruiksgemak voor de eindgebruiker steeds centraal

Alex Gaspar - oprichter AutoDialog

Design first

In eerste instantie hebben we goed nagedacht over hoe en waar de applicatie van AutoDialog gebruikt kon worden. De mecaniciens moeten op een iPad kunnen zien welke auto ze wanneer moeten herstellen, krijgen een overzicht van de bijbehorende opmerkingen en kunnen via een camerafunctie in de iPad-app ook andere schade doorgeven. Alle informatie wordt vervolgens gecentraliseerd zodat ook andere mensen in de garage zicht hebben op de administratie.

De design first benadering van Next Apps is intussen ook onze filosofie geworden. Wat we in ons hoofd hebben willen we zo snel mogelijk tastbaar en verstaanbaar maken.

Alex Gaspar - oprichter AutoDialog

We zijn zoals steeds gestart door het concept en de vereiste features om te zetten in een aantal mockups en de bijbehorende flows. In mobiele applicaties is de plaats om iets op een scherm te tonen beperkt, dus het is belangrijk om het design zo eenvoudig mogelijk te maken. Alles moet voor zich spreken, want in de garage moeten mecaniciens snel acties kunnen invoeren zonder dat ze daarvoor een handleiding moeten gebruiken. We hebben dan ook tests met hen gedaan om na te gaan of de user interface duidelijk genoeg was.

image_autodialog_customer_waving.jpg image_autodialog_phone.jpg image_autodialog_ipad.jpg image_autodialog_desk_reception.jpg

Een levend product

Door de initiële feedback te verwerken, werd AutoDialog de voorbije jaren uitgebreid met nieuwe functies. De belangrijkste is de web applicatie die we in 2018 ontwikkelden. De mecaniciens zijn namelijk niet de enige gebruikers van AutoDialog: ook receptionisten gebruiken het platform.

De webapplicatie bevat niet alleen de belangrijkste zaken van de mobiele applicatie, maar werd ook uitgebreid met extra functies. Aan de receptie kan zo bijvoorbeeld het chassisnummer en de kilometerstand ingevoerd worden. De planningsmodule is op web ook een stuk uitgebreider, zodat bepaalde taken bij specifieke monteurs ingepland kunnen worden.

image_autodialog_imac_planning.jpg

Doordat zowel de mobiele applicatie als de webapp door dezelfde partij ontwikkeld zijn blijft het design consistent. Dat draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van AutoDialog. Next Apps slaagt erin om onze problematiek goed te begrijpen en onze verwachtingen heel vaak te overtreffen met hun oplossingen. Het gebeurt niet vaak dat ontwerpen in de vuilnisbak belanden, er moeten hoogstens wat komma’s en punten aangepast worden.

Alex Gaspar - oprichter AutoDialog

AutoDialog zal de komende jaren blijven doorontwikkeld worden. De applicatie heeft intussen honderden gebruikers in binnen- en buitenland. Zo werd er ook een module ontwikkeld waarmee klanten een afspraak kunnen boeken op de website van de dealer en is de planningsmodule nog uitgebreider geworden.