Boost!
Een app voor een hechte community die gezond wil blijven
We hielpen twee jonge ondernemers aan een applicatie rond mind, body en food
Door als technisch klankbord te dienen zorgden we ervoor dat de strakke timing gehaald werd
Onze focus op design hielp bij een geslaagde prefinanciering
In onze carrière zagen we al veel straffe lanceringen van applicaties, maar wat de Boost!-app presteerde is ongezien. Op de eerste dag waren al voor meer dan een half miljoen euro aan abonnementen afgesloten!
Bij Next Apps krijgen we vaak aanvragen van mensen die een straf idee voor een app hebben. Jonge en minder jonge ondernemers die op zoek zijn naar een technische partner die hen niet alleen kan helpen maar ook wil challengen. Doordat we zelf ondernemer zijn en wel van een uitdaging houden zijn wij met veel plezier hun ideale klankbord.
Gudrun Hespel en Celien Rombouts kwamen midden 2020 bij ons aankloppen. De twee vrouwen hebben de voorbije jaren op hun online platformen een community opgebouwd van mensen die gezond willen worden én blijven. Dat doen ze door op een persoonlijke manier fitness- en voedingstips met hun volgers te delen. De vraag naar nog meer begeleiding en advies was zo groot dat het duo besloot om een applicatie te laten ontwikkelen: Boost!
In een eerste intakegesprek ontdekten we dat Gudrun en Celien een heel heldere visie hadden over wat ze met Boost! wilden bereiken. Hun idee? Een applicatie ontwikkelen die zowel goed is voor je lichaam als je geest: vol voedingstips, workouts en video’s rond je mindset.
De twee wisten ook heel goed hoe ze daar een business model aan konden koppelen. Ze wilden de applicatie prefinancieren door mensen nog voor de lancering te laten intekenen op een maand- of jaarabonnement. De deadline was strak, want de app van Boost! moest op 1 januari te downloaden zijn. Hét moment waarop mensen hun goede voornemens waarmaken!
Een technische partner die meedenkt
De Mind, Food & Body-filosofie was het vertrekpunt voor de vertaalslag naar features in een app. De lijst mogelijkheden was eindeloos - van boodschappenlijstjes en gym workouts tot een integratie met een hartslagmeter en informatie over voedingsproducten - maar om op tijd te kunnen lanceren moest de scope beperkt worden tot een basisversie van het eindproduct. Samen met Gudrun en Celien overliepen we alle user stories om te bepalen wat wel en niet essentieel was. Waarmee zou de app écht overeind blijven?
Als technische partner gingen we ook kijken hoe we zo spaarzaam mogelijk met het budget konden omspringen. Video is zeer belangrijk in de Boost!-app, maar de manier waarop je die presenteert kan een grote impact hebben. Het oorspronkelijke idee was om video’s inline te laten afspelen, zoals in je Instagram-feed gebeurt. Dat betekent dat je video al tijdens het scrollen moet bufferen, wat technisch niet zo eenvoudig is. Door te werken met een pop-up videospeler konden minstens 10 dagen ontwikkelwerk ergens anders aan besteed worden. Zaken zo eenvoudig mogelijk maken is exact wat we willen doen!
Die denkoefeningen waren de ideale manier om zowel de timing als het budget onder controle te houden. Hoe eerder je met een applicatie naar de markt kan, hoe sneller je kan nagaan wat wel en niet aanslaat. Op die manier kunnen we vervolgens het resterende budget beter inzetten om zaken te ontwikkelen die een meerwaarde bieden. Dat we daarnaast ook het risico op bugs verminderen is uiteraard mooi meegenomen.
Zowel de iOS als de Android-applicatie werd native ontwikkeld. Daarnaast is er ook een CMS gebouwd in Livewire waarin onder andere recepten en video’s geupload kunnen worden.
Prefinanciering met dank aan het design
Doordat het businessplan van Gudrun en Celien gebaseerd was op een prefinanciering door hun volgers was het belangrijk om het concept zo snel mogelijk tastbaar te maken. Dat past volledig binnen de filosofie van Next Apps, omdat wij in elk project een groot belang aan design hechten.
Omdat ieder deel van de Boost!-filosofie een op zichzelf staande applicatie zou kunnen vormen, was het belangrijk om de Body, Mind en Food te vertalen naar een consistente structuur met duidelijke acties. Uiteindelijk werkten we meer dan 80 (!) verschillende schermen voor de applicatie uit.
Door je (dieet)voorkeuren in te geven krijg je ook nooit gerechten of oefeningen te zien die minder bij jou passen.
De perfecte lancering
Het design van de Boost!-app heeft de volgers van Gudrun en Celien kunnen overtuigen om een abonnement te nemen nog voor er iets live stond. En geen klein beetje: bij de lancering waren er al meer dan 2000 abonnees! Zelden zagen we een project dat zo’n vliegende start kon nemen: dagenlang stonden ze op de eerste plek in de Belgische hitlijsten van de App Store.
De lancering van de Boost!-app is nog maar het begin. Doordat we tijdig met een MVP naar de markt konden, kregen we al snel feedback die gebruikt wordt om de verdere roadmap uit te stippelen.
Arenal
Omnichannel-boekingsplatform voor padel
Arenal is een groep van sportclubs voor onder andere padel en tennis. Om alle leden vlot terreinen te laten reserveren, zocht het bedrijf een boekingsplatform om zelf te beheren — met volledige controle over de data, content en processen. Next Apps werkte een gebruiksvriendelijke flow uit en ontwikkelde een intuïtieve app met een persoonlijke customer experience.