Scan & Wash
Een digitale portefeuille om jetons aan te kopen en te bewaren.
Native app op Android en iOS, met opties om een QR-code te scannen en contactloos te betalen.
Gebruiksvriendelijke interface met duidelijke stappen.
Uitbaters kunnen in de backend makkelijk info en promoties invoeren.
Pro-Wash, een bedrijf dat self-carwash-systemen verkoopt en beheert, wou een digitale portefeuille ontwikkelen waarin eindklanten hun jetons kunnen aankopen en bewaren. Next Apps bouwde een app die gebruiksvriendelijk is zowel voor wie z’n auto komt wassen — even scannen en klaar — als voor de uitbater van de carwash, die promoties en bonussen kan personaliseren.
Bij een self-carwash is de uitbater niet ter plaatse. Als een jetonautomaat uitvalt of er iets fout gaat bij het betalen, moet de eindklant nog altijd z’n auto kunnen wassen. Bovendien willen trouwe klanten veel jetons tegelijk kopen, zonder ze te verliezen.
Wat we gedaan hebben
In de eerste fase creëerden we vanaf nul de digitale portefeuille, waar gebruikers intuïtief mee aan de slag kunnen. Nadien volgden enkele updates om de mogelijkheden voor uitbaters uit te breiden.
Het proces
Pro-Wash was een van de eerste klanten van Next Apps. Het bedrijf liet in 2017 al een webapplicatie maken voor de eigenaars van de wasstraten die ze verkopen. Die kunnen daarin hun inkomsten en mogelijke problemen opvolgen. Toen Pro-Wash z’n self-carwash moderniseerde, kwamen er nieuwe mogelijkheden. Het dashboard waarop eindklanten hun wasprogramma kiezen, kreeg een internetverbinding. Zo konden uitbaters vanop afstand zaken regelen — bijvoorbeeld een jeton inwerpen als er iets fout ging.
“Als eigenaars digitaal muntjes kunnen inwerpen, moet dat ook mogelijk zijn voor wie z’n auto komt wassen”, dacht Reggy Smet van Pro-Wash. Eind 2019 klopte hij aan bij Next Apps voor een nieuwe app. “We willen de concurrentie altijd een stapje voor zijn, en dat was het ideale moment om te vernieuwen. Hoewel de coronacrisis aanvankelijk voor vertraging zorgde, bleek het ook de ideale opportuniteit om ermee verder te gaan. Want klanten wilden zo weinig mogelijk aanraken en hadden minder cash bij.”
Uitgebreidere backend
Uiteindelijk was de eerste versie van de app klaar in oktober 2020. De gebruikers moeten eerst een account aanmaken om op eender welk gsm-toestel de jetons veilig te kunnen bewaren. Daarna scannen ze een QR-code en kunnen ze digitaal betalen. In de backend kunnen uitbaters zelf dingen aanpassen.
Sindsdien kreeg de applicatie al enkele updates. Er zijn nu meer mogelijkheden in de backoffice. “Eerst hebben we de app laten vernieuwen om promoacties te kunnen doen. We konden dan ingeven dat de eindklanten in de eerste maand vijf gratis jetons kregen, om hen kennis te laten maken met het concept. Zo kregen we er veel nieuwe gebruikers bij”, vertelt Reggy. “Met de nieuwste update kunnen we ook bonussen uitreiken aan trouwe klanten.
Als ze bijvoorbeeld binnen een bepaalde periode twintig jetons gebruiken, krijgen ze vijf jetons gratis. En ik kan promotie voeren rond nieuwe producten. Ik heb net een nieuwe droogblazer geïnstalleerd in mijn eigen carwash en kan in de app aangeven dat klanten die gratis mogen gebruiken bij de aankoop van jetons.
Doelstellingen van Scan & Wash
Wat waren de doelen en zijn die bereikt? “We hadden geen doelstellingen qua aantal gebruikers — het is vooral een extra service die we uitbaters aanbieden als we een carwash verkopen. Met deze app waren we ook de concurrentie voor, wat voor ons heel belangrijk is”, zegt Reggy. “En natuurlijk zijn de eindklanten ook tevreden. Toen mijn betaalautomaat eens kapot was, konden zij toch nog hun auto wassen.”
Een strategie die werkt
De app is een pluspunt voor de klanten van Pro-Wash, maar wat vond Reggy nu het grootste pluspunt aan de samenwerking met Next Apps? “Ze denken goed mee en komen met sterke ideeën af. Zelf sta je enkel stil bij de basis, en zij verfijnen het concept tot een product dat werkt. Hun strategie klopt tot in de puntjes.”
“Next Apps denkt mee en komt met sterke ideeën. Zelf sta je enkel stil bij de basis — zij verfijnen die tot een concept dat werkt. Dat vind ik een absolute meerwaarde.”
Reggy Smet, Pro-Wash