Slimme businessmodellen: zo kan je geld verdienen met een app

door Next Apps

May 22nd, 2023

Sinds de oprichting van Next Apps ontwikkelden we honderden applicaties. We zagen niet alleen het landschap veranderen, maar ook de manier waarop bedrijven geld verdienen met apps. Bij digitale producten voor de B2B-markt is dat doorgaans vrij logisch, maar bij mobiele en webapplicaties voor consumenten ligt het anders. We geven uitleg bij de meest gangbare businessmodellen. 

Verdienmodellen voor B2C-apps 

Geld vragen om je applicatie te mogen gebruiken, advertentieruimte verkopen, partners zoeken … De mogelijkheden om geld te verdienen met B2C-apps lijken eindeloos, maar het is niet zo eenvoudig om een passend model te kiezen.

Vroeger gingen mensen er iets te gemakkelijk vanuit dat je met een applicatie slapend rijk kan worden

Christophe Todts, mede-oprichter van Next Apps. 

In realiteit is het zeer moeilijk om op te vallen tussen de duizenden nieuwe applicaties die iedere week uitkomen. Je rekening spijzen met je briljante idee is dus geen garantie, maar wel goed mogelijk als je grondig nadenkt over het bijhorende businessplan.  

 “Het (financiële) succes van een digitaal product hangt sterk af van de doelgroep en varieert van case tot case. Is het vooral de bedoeling om data te verzamelen? Zijn er samenwerkingen mogelijk met andere partijen? Wil je veel gebruikers binnenhalen, om daarna op een andere manier geld te verdienen — zoals toen we de Swop-app maakten voor Accent Jobs? Gebruikers swipen door vacatures en als er een match is, belt Accent hen meteen op. Bedrijven betalen het talent placement bedrijf voor deze service.” 

Het zijn denkoefeningen die we samen met onze klanten doen tijdens een workshop en die ons helpen om het meest geschikte businessmodel voor de app te bepalen

Christophe.

Er zijn grosso modo drie businessmodellen voor B2C-applicaties

  • Free app met advertenties 

  • De app zelf is gratis, maar je moet betalen voor bepaalde delen (freemium app met in-app aankopen) 

  • De volledige applicatie is betalend (premium download) 

Volgens Business of Apps zijn in-app aankopen de populairste manier om geld te verdienen met een app — goed voor zo’n 48% van de inkomsten via app stores. Volledig betalende apps staan op plaats twee met 38%. Gratis apps met advertenties blijken met 14% het minst interessant.  

Via Apple, Google, of …? 

De app stores van zowel Apple als Google nemen commissies op transacties. Klanten vragen ons soms hoe ze dat kunnen omzeilen, maar wij raden meestal aan om een applicatie niet via een andere weg aan te bieden. De App Store en de Play Store zijn gekend bij het grote publiek en hebben de juiste tools voor een vlotte betaling.  

Voor een kleine onderneming is het veel duurder om een alternatief te bouwen voor een ander platform, en dan is er ook nog een meerkost voor de marketing om gebruikers naar dat platform te sturen.   

Geld verdienen met een app: de praktijk 

Dé vraag als het gaat over businessmodellen: wat werkt – en wat niet? Bij Next Apps creëerden we met onze eigen games een speeltuin om te ontdekken wat (niet) aanslaat. Niet alleen op het vlak van design en development, maar ook wat betreft het verdienmodel. Onze bevindingen bevestigen de cijfers die we eerder vermeldden in deze blog.  

“Een premium applicatie, waarvoor mensen moeten betalen om hem te downloaden, is het eenvoudigst”, zegt Christophe. Het was ook de strategie achter Colorcube. “De bereidheid om te betalen voor onze game was redelijk laag, want mensen twijfelen nog vaak om anderhalve euro neer te leggen als ze niet weten wat ze mogen verwachten. In de gewone wereld smijten we met euro’s, maar in een digitale omgeving lijkt dat veel geld.” 

Het project was zeker niet verlieslatend, maar brak pas echt door toen Apple het een week lang wereldwijd als gratis applicatie aanbood. “Plots werd het meer dan een miljoen keer gedownload. We hebben geleerd dat een betalende app kans heeft om te slagen, maar dat de drempel hoog is. Colorcube mikt op een nichepubliek, dus dat model werkt niet per se voor iedereen.” 

Daarom besloot Next Apps het verschillend aan te pakken bij de lancering van een ander spel, Toddler Zoo. Christophe: “Die app is bedoeld voor vierjarigen, die een aantal deeltjes van dieren krijgen en door te swipen een volledig dier kunnen maken. De app is gratis, maar je kan wel packs met extra dieren bijkopen. Al snel ontdekten we dat het hier net andersom moest: ouders willen veel liever betalen voor een app om daarna vrij te zijn van advertenties of in-app purchases.

Toen we dat toepasten op Toddler Zoo, is Apple de applicatie actief beginnen promoten. Achteraf bekeken is het natuurlijk logisch. Ik ben zelf vader van drie kinderen en begrijp maar al te goed dat je je kinderen op die leeftijd wil afschermen van reclame.” 

Advertenties: een kracht of zwakte? 

“Met de release van Sevn, een spel waarmee we op volwassenen mikken, probeerden we twee modellen te combineren. Je kan een paar games spelen en daarna krijg je advertenties te zien die je eventueel kan ‘wegkopen’. Dat doen we niet met een droge boodschap, maar door mensen te vertellen dat ze ons op een drankje kunnen trakteren. Hier is dat een koffie, pint of glas champagne, maar in de Arabische landen stellen we bijvoorbeeld lokale drankjes voor”, vertelt Christophe. 

Het resultaat? Een minderheid betaalt voor de applicatie, maar er was wel een doelpubliek voor. Meer zelfs: sommige mensen betalen 9 euro, wat ze voordien nooit zouden gedaan hebben. Door eerst van het spel te mogen proeven kunnen ze beter inschatten hoeveel het in hun ogen waard is. 

Werken met advertenties lijkt dan de makkelijkste manier om geld te verdienen met een app, maar daarvoor heb je een groot publiek nodig. “Advertenties werken pas als je minstens 100.000 tot 150.000 actieve gebruikers per dag in je app hebt, die er veel tijd doorbrengen. Je moet dus echt rekenen op de massa. En ik vind zelf dat advertenties niet premium aanvoelen.” 

Dan is er nog een laatste mogelijkheid: abonnementen. Bij Boost! en Start 2 Run, twee applicaties van onze hand, zien we dat zoiets een zeer krachtig concept kan zijn. Gebruikers betalen dan elke maand een vast bedrag om de app, of specifieke features ervan, te gebruiken. Bij Boost! staat sommige content achter een paywall: je kan de app gratis uittesten, maar wie een abonnement heeft, krijgt toegang tot een uitgebreidere bibliotheek vol recepten, workouts en tips op maat. 

Ook bij Start 2 Run is de basisversie gratis beschikbaar, maar als je professionele trainingsschema’s wil volgen en persoonlijke tips wil van een coach, moet je een abonnement nemen. Door gebruikers eerst te laten kennismaken met je app en het nut ervan te tonen, zijn ze sneller bereid om ervoor te betalen. 

Wij helpen je naar het juiste verdienmodel 

De experimenten met onze games en de kennis die we opbouwden via de apps die we al ontwikkelden, maken onze toekomstige projecten alleen maar straffer. Wil jij graag een app ontwikkelen of heb je er vragen over? Contacteer ons

Recente blogposts

September 15th, 2022

Apple-event september 2022: betere in-app experience en meer

June 20th, 2023

Confessions of a developer: hoe we jouw app tot leven brengen